QUÈ SÓN ELS PROJECTES APROPA’T?
Els projectes aproPA’T són projectes col·laboratius entre els centres educatius i museus per convertir el patrimoni cultural, el coneixement, el llenguatge museogràfic i els oficis que hi ha al voltant i dins de cada museu, en un món d’oportunitats per generar contextos d’aprenentatge innovadors que estimulin el treball competencial i dotin de sentit i autenticitat els projectes que realitza l’alumnat.
PRINCIPIS CLAU DELS PROJECTES APROPA’T
• Parteixen d’un repte o pregunta vinculada al patrimoni o al museu basada en problemes i necessitats reals.
• Provoquen la investigació per part de l’alumnat per trobar respostes i solucions als reptes plantejats. Hi ha un desafiament intel·lectual per als alumnes.
• Es basa en la col·laboració i el treball en equip i en la presa de decisions dels alumnes.
• Es realitza un producte públic de qualitat que es comunica a la comunitat.
• Es contempla una reflexió constant sobre l’aprenentatge.
• Cerquen que l’alumnat es familiaritzi amb les formes de fer i el llenguatge dels professionals dels museus.
• Hi ha un assessorament i acompanyament per part del personal dels museus, CRP i assessors del programa.
FASES D’UN PROJECTE APROPA’T
Des de la Xarxa de Museus de les Comarques de Tarragona i de les Terres de l’Ebre us ajudem a iniciar un projecte aproPA’T i us oferim assessorament en tot el procés.
FASE 1: planificació
SESSIÓ INSPIRADORA
És una trobada entre totes les persones i institucions que participen en el desenvolupament del projecte: centres educatius, museu, centre de recursos pedagògics, coordinació i assessorament del projecte. És la primera trobada que ens serveix per conèixe’ns, formar-nos, intercanviar experiències i obrir la mirada davant del patrimoni.
MOMENT 0
És el moment previ a la definició del projecte i que ens serveix per presentar el tema a l’alumnat. Cal que els docents decideixin quines estratègies utilitzaran per tal que els alumnes facin explícit el que saben o imaginen sobre el tema i com es recolliran aquestes idees per tal que ens serveixi per contrastar les opinions de cadascú.
Després d’una primera sessió és important retornar a l’alumnat de forma organitzada les seves opinions (trobant semblances,
controvèrsies, possibilitat d’associar-les…) amb l’objectiu de definir l’objectiu de la recerca.
controvèrsies, possibilitat d’associar-les…) amb l’objectiu de definir l’objectiu de la recerca.