QUÈ SÓN ELS PROJECTES APROPA’T?

Els projectes aproPA’T són projectes col·laboratius entre els centres educatius i museus per convertir el patrimoni cultural, el coneixement, el llenguatge museogràfic i els oficis que hi ha al voltant i dins de cada museu, en un món d’oportunitats per generar contextos d’aprenentatge innovadors que estimulin el treball competencial i dotin de sentit i autenticitat els projectes que realitza l’alumnat.

PRINCIPIS CLAU DELS PROJECTES APROPA’T

• Parteixen d’un repte o pregunta vinculada al patrimoni o al museu basada en problemes i necessitats reals.

• Provoquen la investigació per part de l’alumnat per trobar respostes i solucions als reptes plantejats. Hi ha un desafiament intel·lectual per als alumnes.

• Es basa en la col·laboració i el treball en equip i en la presa de decisions dels alumnes.

• Es realitza un producte públic de qualitat que es comunica a la comunitat.

• Es contempla una reflexió constant sobre l’aprenentatge.

• Cerquen que l’alumnat es familiaritzi amb les formes de fer i el llenguatge dels professionals dels museus.

• Hi ha un assessorament i acompanyament per part del personal dels museus, CRP i assessors del programa.

FASES D’UN PROJECTE APROPA’T

Des de la Xarxa de Museus de les Comarques de Tarragona i de les Terres de l’Ebre us ajudem a iniciar un projecte aproPA’T i us oferim assessorament en tot el procés.

FASE 1: planificació

SESSIÓ INSPIRADORA

És una trobada entre totes les persones i institucions que participen en el desenvolupament del projecte: centres educatius, museu, centre de recursos pedagògics, coordinació i assessorament del projecte. És la primera trobada que ens serveix per conèixe’ns, formar-nos, intercanviar experiències i obrir la mirada davant del patrimoni.

MOMENT 0

És el moment previ a la definició del projecte i que ens serveix per presentar el tema a l’alumnat.  Cal que els docents decideixin quines estratègies utilitzaran per tal que els alumnes facin explícit el que saben o imaginen sobre el tema i com es recolliran aquestes idees per tal que ens serveixi per contrastar les opinions de cadascú.

Després d’una primera sessió és important retornar a l’alumnat de forma organitzada les seves opinions (trobant semblances,
controvèrsies, possibilitat d’associar-les…) amb l’objectiu de definir l’objectiu de la recerca.

PLANIFICACIÓ

Un cop tinguem definit l’objectiu de la recerca que farem, és important posar per escrit una primera planificació del projecte. Cal tenir la flexibilitat suficient per refer, ampliar o reduir el pla de treball si cal.

En el moment de fer la planificació, és important realitzar-la juntament amb els professionsals del museu pels coneixements, recursos, experts, oportunitats i contextos d’aprenentatge que poden aportar al projecte.

FASE 2: desenvolupament

DESENVOLUPAMENT

Una vegada planificat el projecte, es passa a l’acció amb l’alumnat. En aquesta fase, els docents compten amb la col·laboració dels museus i de l’equip assessor.

El projecte ha d’acabar amb un producte públic que mostri les conclusions de la investigació que ha realitzat l’alumnat.

FASE 3: comunicació

PRESENTACIÓ DEL PRODUCTE PÚBLIC

Una de les fases claus, és la presentació del projecte (tant del procés com del resultat-producte públic) a persones més enllà de l’aula: les famílies, companys, centre educatiu, barri, comunitat… amb la finalitat de posar en valor la feina feta, però sobretot a aprendre a comunicar-se i defensar el treball realitzat.

És important que l’alumnat dialogui i rebi comentaris i feedback de la seva audiència.

FIRA DE PROJECTES

Un cop acabats tots els projectes, ens trobem els diferents centres educatius en una Fira de projectes a l’entorn del Museu per compartir processos, experiències i aprenentatges.

Prèviament a l’aula, l’alumnat haurà d’haver parlat i decidit què vol explicar de tot el procés i com presentarà el resultat final a través d’una exposició, demostració, pòster, conferència…

 

FASE 4: avaluació del programa

AVALUACIÓ

Cal diferenciar entre l’avaluació formativa i formadora, que realitza el professorat i l’alumnat durant el desenvolupament del projecte i que es planifica en la fase 1, i l’avaluació del programa que ens serveix per millorar el disseny de tot el procés, l’organització, l’acompanyament realitzat…

Aquesta última avaluació la realitzem amb més profunditat al final de tot el procés, en una 4a fase amb la participació dels docents, el personal dels museus, el CRP i l’equip assessor del programa.

 

PROJECTES APROPA’T

El patrimoni ens proporciona una gran diversitat de situacions d’aprenentatge que enriqueixen i transformen l’educació dels infants i joves alhora que crea forts vincles d’identitat comunitària.

Descobreix tots els projectes!

img_2043

Han canviat molt els oficis?

Escola Marjal + Museu de les Terres de l’Ebre

+ Informació del projecte.

img_2051

Com seria la visita de la colla del Capità Lluc al Museu?

Escola Joan Baptista Serra + Museu de les Terres de l’Ebre

+ Informació del projecte.

img_20240412_114155

Obra de teatre “Una vida plena d’emoció”

Escola Àngels Garriga + Museu Pau Casals

+ Informació del projecte.

maria-fortuny-1

La gent del barri sap qui és Marià Fortuny?

Escola Marià Fortuny + Museus de Reus

+ Informació del projecte.

exposicio-bruixes

Exposició “Parlem de bruixes”

Institut Martí l’Humà + Museu Comarcal de la Conca de Barberà

+ Informació del projecte.

roseta-mauri

Reus, abans i ara

Institut Roseta Mauri + Museus de Reus

+ Informació del projecte.

daniel-mangrane-1

Retirada o reinterpretació?

Institut-Escola Daniel Mangrané + Museus de Tortosa

+ Informació del projecte.

expo-barri-reus

Exposició “Through the mirror” sobre l’origen del barri

Institut Josep Tapiró + Museus de Reus

+ Informació del projecte.

turo

Jocs de taula per conèixer Centcelles

Col·legi Turó + Museu Nacional Arqueològic de Tarragona

+ Informació del projecte.

plantes

Com ho feia la gent abans per curar-se?

Escola Les Muralles + Museu Comarcal de la Conca de Barberà

+ Informació del projecte.

img_20220311_102143

Per què hi ha insectes al pati?

Escola Marinada + Museu d’Història de Cambrils

+ Informació del projecte.

dracs-1

A Cambrils tenim dracs?

Escola Marinada + Museu d’Història de Cambrils

+ Informació del projecte.

arbres

Quina importància tenen les alzines?

Escola Les Muralles + Museu Comarcal de la Conca de Barberà

+ Informació del projecte.

tapiro-comic

L’altre Tapiró al Museu

Institut Josep Tapiró + Museus de Reus

+ Informació del projecte.

remolins

Guia per un dia

Escola Remolins + Museu de Tortosa

+ Informació del projecte.

ullals-2

Els ullals de Baltasar

Escola Consol Ferré + Museu de Tortosa

+ Informació del projecte.

institut-alcover

S’han trencat els estereotips de gènere?

Institut Fonts del Glorieta + Museu d’Alcover

+ Informació del projecte.

la-plana-1

Com es podia escoltar música abans?

Escola La Plana + Museu d’Alcover

+ Informació del projecte.

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt