PROJECTES aproPA’T
QUÈ SÓN ELS PROJECTES APROPA’T?
Els projectes aproPA’T són projectes col·laboratius entre els centres educatius i museus per convertir el patrimoni cultural, el coneixement, el llenguatge museogràfic i els oficis que hi ha al voltant i dins de cada museu, en un món d’oportunitats per generar contextos d’aprenentatge innovadors que estimulin el treball competencial i dotin de sentit i autenticitat els projectes que realitza l’alumnat.
• Parteixen d’un repte, problema o pregunta estimulant i desafiant vinculada als museus, com una forma de fomentar el desig d’aprendre per part de l’alumnat.
• Provoquen la col·laboració i una investigació sostinguda per trobar respostes i solucions als reptes o preguntes plantejades.
• Cerquen que l’alumnat es familiaritzi amb les formes de fer i el llenguatge dels professionals dels museus.
• Hi ha un contacte sostingut i sostenible amb personal dels museus, amb CRPs i els assessors.
• Es fa una crítica i revisió del procés i del resultat.
• Es realitza un producte públic de qualitat que es comunica a la comunitat.
FASES D’UN PROJECTE APROPA’T
FASE 1: planificació
SESSIÓ INSPIRADORA
És una trobada entre totes les persones i institucions que participen en el desenvolupament del projecte: centres educatius, museu, centre de recursos pedagògics, coordinació i assessorament del projecte. És la primera trobada que ens serveix per conèixe’ns, formar-nos, intercanviar experiències i obrir la mirada davant del patrimoni.
MOMENT 0
És el moment previ a la definició del projecte i que ens serveix per presentar el tema a l’alumnat. Cal que els docents decideixin quines estratègies utilitzaran per tal que els alumnes facin explícit el que saben o imaginen sobre el tema i com es recolliran aquestes idees per tal que ens serveixi per contrastar les opinicions de cadascú.
Després d’una primera sessió és important retornar a l’alumnat de forma organitzada les seves opinions (trobant semblances,
controvèrsies, possibilitat d’associar-les…) amb l’objectiu de definir l’objectiu de la recerca.
controvèrsies, possibilitat d’associar-les…) amb l’objectiu de definir l’objectiu de la recerca.